2018 05 06 102903

Sinds 2021 ben ik werkzaam als docent bij de Online Schrijfschool van Marelle Boersma, waar ik onder meer manuscriptbeoordelingen doe en cursisten begeleid. Daarvoor ben ik inmiddels ook geregistreerd bij het CRKKBO. De overstap naar dit vak is niet zo vreemd. Eens een juf, altijd een juf.  

Na de lerarenopleiding Beeldende Vorming en een omscholing tot docent Kantoorautomatisering, bestond mijn werk grotendeels uit het ontwikkelen van cursusmateriaal en industriële handleidingen. Ook gaf ik les aan volwassenen, zoals computercursussen, want in mijn hart blijf ik altijd een leraar. Vlak voor corona zette ik de eerste stappen om wat ik over schrijven wist aan anderen over te brengen. Daarvoor volgde ik een training voor schrijfdocenten van Marelle Boersma. Met veel plezier gaf ik enkele schrijfworkshops, maar corona stak een spaak in het wiel. 

Inmiddels heb ik ook enkele schrijweekends begeleid, samen met Machteld van Zalingen, en ben ik een paar keer als schrijfcoach meegeweest naar Texel. Meer over de trainingen van de Online Schrijfschool, vind je hier: https://onlineschrijfschool.nl/

En hier kun je vinden welke schrijfvakanties er mogelijk zijn: https://marelleboersma.nl/schrijfvakantie

 

2018 12 10 124901

Deze workshop wordt binnenkort aangepast, zodat ik hem via de Online Schrijfschool kan aanbieden

Voor mij zijn locaties enorm inspirerend. Ze geven kleur aan je tekst en aan je personage. Soms zorgen ze ongevraagd voor een extra element of inzicht. Ze helpen je om meer te laten zien en minder te verklappen (show, don’t tell). Maar er zit ook een gevaar aan, een beschrijving is vaak statisch. 

Houd je van creatieve schrijfopdrachten en wil je eens ervaren hoe locatie je tekst kan beïnvloeden, en hoe je die actief kunt beschrijven, doe dan mee met de workshop Locatieschrijven. Tijdens deze workshop neem ik je mee naar een of meer plekken op korte afstand van elkaar. Daar krijg je enkele schrijfopdrachten. Daarna bespreken we de fragmenten om te zien welk effect de locatie op je tekst heeft, of wat hij eraan toevoegt.

Na afloop mag je je fragmenten bewerken (tot een tekst van ongeveer 250 woorden) en naar mij opsturen, waarna ik er schriftelijk feedback op zal geven in de vorm van een tip en een top.